با کیندل آمازون آشنایی دارید؟
اول معرفی این دستگاه از زبان سایت خوب ۱fathi.com با اجازه صاحابش:

 

۱۹ نوامبر جف بزوس غول دنیای سایبرنتیک از خطه سرسبز آمازون! پرده از دستگاه جدید این کمپانی با نام کیندل برداشت. کیندل در حقیقت یک کتابخوان آنلاین است که باعث می شود شما کتاب مورد نظر را باز کرده و مثل یک کتاب معمولی بخوانید. کیندل برای باز کردن کتابها احتیاجی به کامپیوتر ندارد و شما از طریق اینترنت پرسرعت بی سیمی که این دستگاه به شما مجانی ارائه می دهد می توانید کتابها را از سرور آمازون دریافت کنید. کیندل در حقیقت آی پاد است برای کتابخوانها. همانطور که آی پاد یک انقلاب اساسی در پلیرهای موسیقی داشت کیندل هم همین کار را برای کتابخوانها می کند.

شما می توانید یک کیندل بخرید و چون مانیتور کیندل بسیار شبیه یک ورق کاغذ تصویرها را نمایش می دهد راحت کتابهای خودتان را بخوانید. فعلا آمازون ۸۸ هزارتا کتاب بر روی سرور قرار داده است و قرار زیاد شود ولی شما همواره می توانید ۲۰۰ تا کتاب درست و حسابی را بر روی کیندل داشته باشید. البته حافظه ها برای ارتقای کیندل در خدمت شماست.  شما برای داشتن هر کتاب حدود ۱۰ دلار می دهید ( این قیمت در بازار آمریکا طبیعی است ) و کتاب را در چند ثانیه دانلود می کنید. البته برای روزنامه هایی مثل نیویورک تایمز باید آبونمان هم بدهید ( برای این مورد ۱۴ دلار ) کتابها با فرمتی است که فقط بر روی کیندل اجرا می شود و برای همین هیچ قانون کپی رایتی از کتابها حفاظت نمی کند. حالا ممکن است سوال کنید که ناشرها چرا همچین کاری می کنند؟ جواب ساده است آمازون کتابها را با قیمت رسمی از آنان می خرد! در ضمن ناشرین می توانند فصل اول کتاب را رایگان در آمازون بگذارند تا کاربران اگر خوششان آمد کتاب را دانلود کنند.

البته صفحه نمایش کیندل سیاه و سفید است ولی برای یک کتاب سیاه و سفید خوانده شدن در یک صفحه رنگی یا سیاه و سفید فرقی نمی کند! البته شما بخواهید از اینترنت استفاده کنید یک ذره اذیت می شوید. کیندل برای جستجوی هر چیزی سریعا به ویکیپدیای انگلیسی پناه می برد. جالب است ک کیندل برای خدمات وبلاگی که عرضه می کند پول هم می گیرد. آمازون می گوید این پول صرف کمک به ناشران می شود.

۳ سال زحمت برای طراحی این وسیله باعث کاربرپسندی عالی این وسیله شده است. به غیر صفحه نمایش عین کتاب! شما یک وسیله سبک و شیک در اختیار دارید. راحتی کار در این وسیله باعث شده است که چک کردن اخبار از روی موبایل های هوشمند فراموش شود. در هر حال جف بزوس رئیس این شرکت در معرفی کیندل گفت :

کتاب آخرین سد دربرابر دنیای دیجیتال قلمداد می شود. ولی آیا نمی توان کتاب را بهتر کرد. آیا کتاب دیجیتال بهتر نیست. جف معتقد است جواب را فهمیده است! یک دستگاه سفید رنگ به نام کیندل.

حال این مدل کسب و کار اینترنتی جدید:
اخیرا این مدل به هر کس اجازه می دهد که خودش ناشر کتابهای خودش باشد.

با این مدل جدید هر کسی راحت می تواند کتاب بنویسد و راحت آن را منتش کند و از طریق درآمد کسب کند.

در حال حاضر آمازون ۷۰% از فروش هر کتاب را به نویسنده می دهد.

دیگر هیچ نویسنده ای نیاز ندارد که به قلم دست بزند و یا آن را در دوات فرو کند.

البته آمازون چند شرط برای این کار گذاشته است:

  1. قیمت کتاب باید حتما بین ۲٫۹۹ دلار تا ۹٫۹۹ دلار باشد
  2. قیمت نسخه دیجیتالی باید حداقل ۲۰% ارزانتر از نسخه کاغذی یا هر نوع نسخه دیگر باشد
  3. نسخه کیندلی کتاب باید در هر منطقه جغرافیایی که نسخه کاغذی موجود است، در درسترس باشد.

به نظر بنده این فرصت بسیار خوبی برای ایجاد ارزش از طریق فضای اینترنت در ایران است. مخصوصا که به دلیل تحریمها همچین محصولاتی در ایران ارائه نمی شود و این فرصتی است برای کارآفرینان ایرانی.

زود بجنبید تا رقبا جلو نزدن!

این کار را سایتی مثل adinebook.com که شبیه آمازون است می تواند انجم دهد یا هر سایت دیگر.