شرکتهای زیادی را می بینید که ادعا می کنند ایمیل تبلیغاتی شما را به صدهاهزار ایمیل ایرانی می فرستند.

اما آیا این کار واقعا عملی است و آیا این کار قانونی و اخلاقی است؟
این کار اسپم محسوب می شود و کاری غیر اخلاقی و غیرقانونی است. دلیلش هم این است که این افراد نخواسته اند که این ایمیلها برایشان ارسال شود:

شرکت گوگل  شرایطی را برای اینکه ایمیل به عنوان اسپم شناخته نشود را در آدرس زیر اعلام کرده است که می توانید مطالعه نمائید:
http://mail.google.com/support/bin/answer.py?hl=en&answer=81126

در ضمن این شرکتهای مدعی حاضر نیستند که تضمین دهند که ایمیلها به داخل اینباکس مخاطب می روند و اکثر یا تمام این ایمیلها به داخل فولدر بالک میل یا اسپم می رود که حتی تبلیغ منفی هم هست.
این کار یک نوع کلاهبرداری است و کاری غیر قانونی و غیر اخلاقی است. روش درست این است که یک سایت با جذب تدریجی اعضای خود و تهیه لیست ایمیل آنها، مطالب خود را به آدرس آنها ارسال کند.

البته در این میان سایتهایی ایرانی هم هستند که با روشهای صحیح به ارسال اینگونه ایمیلها می پردازند. مثلا سایت parsads.com فکر می کنم که این شرایط را رعایت می کند چون مثلا در انتهای ایمیلهایی که ارسال می کند شما می توانید لینک unsubscribe را ببینید. ولی با این وجود از این شرکت نیز ایمیلهایی برای من آمده است که تا جایی که یادم می آید در جایی نخواسته بودم که این ایمیلها برایم ارسال شود. شاید هم فراموش کرده ام. به هر حال تا کنون غیر از این شرکت، شرکتی را ندیده ام که قوانین اسپم نشدن ایمیلها را رعایت کنند. متاسفانه بعضی ها این کار را به عنوان بازاریابی اینترنتی مطرح می کنند در حالی که بازاریابی اینترنتی روشهای بسیار متتنوع و زیادی دارد که تبلیغات ایمیلی تنها یکی از روشهای آن است و آن هم نه به این روش که در ایران مرسوم است یعنی شما به خیال خودت یک لیست چندصدهزارتایی از ایمیلهای ایرانی را بخری و بعد تبلیغ شما برود داخل بالک میل یا اسپم مردم. بلکه بازاریابی اینترنتی خود دنیایی دیگر است.