چندی پیش با سایتی آشنا شدم بس مفید و جالب.

کار این سایت این است که به شما می گوید چه نوع شخصیتی دارید و با توجه به شخصیت شما چه شغلهایی و کارهایی برای شما مناسب تر است و می توانید در آنها موفق تر باشید.

چندی پیش یک خانم ایرانی ساکن آمریکا به ایران آمده بود و در مورد پروژه دکترای خود که بررسی دلایل موفقیت ایرانی های ساکن آمریکا بود در جلسه ای صحبت می کرد.

در طی این جلسه با موسسه ای در دانشگاه یو سی ال ای آمریکا آشنا شدم. ایشان می گفت با ایرانی های مقیم آمریکا که برای پایان نامه ام صحبت می کردم. یکی از آنها گفت من که به آمریکا آمدم نمی دانستم چه کار کنم بهتر است تا اینکه با موسسه ای آشنا شدم که شخصیتها را تحلیل می کرد و می گفت که چه کاری برای شما بهتر است. به آنجا رفتم و در آن برنامه شرکت کردم و به من جواب دادند که اگر مدیر بازاریابی باشم می توانم بسیار موفق باشم من هم این کار را انجام دادم و بسیار موفق شدم.

این مسئله بسیار برای بنده جالب بود و بسیار دنبال وب سایت این موسسه گشتم تا اینکه نهایتا از طریق یکی از دوستان در آمریکا متجه شدم که این قسمت در دانشگاه یو سی ال ای دیگر تعطیل شده است و کار نمی کند.

با جستجوهای فراوان سایت دیگری را یافتم به نام www.yourlifespath.com که البته خودش نمایندگی شرکت اصلی www.cpp.com است که واقعا کارهای خارق العادی ای در حوزه روانشاسی منابع انسانی انجام می دهند.

در تستهای این سایتها شرکت کردم و نهایتا پس از چندصد پرسش و پاسخ از بنده گزارش روانشاسی شغلی بنده را برای بنده ارسال کردند که می توانید از اینجا دانلود و ملاحظه نمائید. جالب است که با توجه به نتایج تست شخصیت بنده بیشترین امتیاز را برای شغلهای مناسب بنده شغل special education teacher آورده است. اولش نمی دانستم این شغل یعنی چه با مراحعه به ONET فهمیدم: معلم برای افراد معلول.  واقعا چه شغل خوبی ولی فکر نکنم درآمد جالبی در ایران داشته باشد. طبق اطلاعات ONET در آمریکا درآمدش سالی ۵۰هزار دلاره.

http://online.onetcenter.org/link/summary/25-2021.00

البته سایت ONET را در یک مطلب دیگر معرفی کرده بودم. این سایت برای هر شغل ۹ جزء را کامل توضیح داده که یکی از آن ۹ جزء ویژگی های شخصیتی لازم برای آن شغل است که البته CPP از آن برای پیشنهاد شغلها بهره می گیرد. دیتابیس ONET هم به رایگان قابل دانلود و استفاده در نرم افزارها و سایتهای کایابی و بسیاری سایتهای اینچنی می باشد. کاش وزارت کار ما همچین سایتی بصورت بومی برای ایران داشت. البته شنیده ام اطلاعات سایت ONET در ایران ترجمه شده است ولی نمی دانم این کتاب تا چه حد می تواند مفید واقع شود.

وا(شوخی: فکر کنم دلیل استقبال شما از این سایت را فهمیده باشم.)

این کار برای بنده بسیار جالب بود و تصمیم گرفتم همچین سایتی را در ایران با همکاری اساتید روانشناسی انجام دهم. به همین منظور سایت www.estedad.com را راه اندازی نمودیم و سایتش هم طراحی کردیم و اقداماتی نیز انجام دادیم. البته متوجه شدیم متاسفانه اساتید روانشناسی هم که تستهایی را طراحی کرده اند این کارها را به دست دانشجوهای خود انجام داده اند. این مساله در ایران همیشه بنده را بسیار ناراحت کرده و می کند که اساتید وضع مالی خوبی در ایران ندارند و تحقیق و پژوهش هم در ایران وضع بسیار بی کیفیتی دارد. به گفته دکتر مقیمی معاون اداری دانشگاه تهران بیش از ۵۰% درصد اساتید دانشگاه تهران خانه ندارند و مستاجر هستند. بگذریم.

به هر حال این سایت به دلیل مشغله های زیاد و البته اعتراف می کنم تنبلی بنده نیمه کاره ماند و فعلا مانده است تا بعد.

البته پایان نامه بنده نیز در رابطه با روانشناسی کارآفرینی است که متن کامل آن را می توانید در قسمت دانلود همین سایت مشاهده نمائید. البته یکی از همین تستهای روانشانسی کارآفرینی را که توسط آقای دکتر زالی و همکاران برای کارآفرینان ایرانی تهیه و بومی سازی شده است را استفاده کرده ام.

حضرت علی (ع) حدیثی دارند که می فرمایند هر انسان یک معدن است (الناس خرائن یا همچین چیزی). فکر می کنم این سایت خارجی دقیقا به این حدیث جامه عمل پوشانده است.
امیدوارم روزی برسد که هر کسی سر جای خودش باشد.