ممکن است برای راه اندازی کسب و کار در اینترنت ایده های زیادی در سر داشته باشید. اما آیا این ایده ها مناسب هستند؟ از کجا بفهمیم کدام ایده بهتر است؟

اغلب دشوار است که در باره ایده هایتان تحقیق کنید. به ویژه اگر این ایده در حوزه کسب و کار خودتان نباشد. باید ببینید آیا ایده شما دارای پتانسیل سودآوری هست یا خیر.

از بیست مرحله زیر به عنوان یک راهنما جهت کمک به تعیین ارزشمندی ایده خود استفاده کنید:

۱٫ نمایه مشتریانی که پول می‌پردازند را تهیه کنید.

مشتریان شما می‌توانند مصرف‌کنندگان یا فروشگاه‌های خرده‌فروشی، عمده‌فروشان یا تولیدکنندگان، دولت یا دیگر مؤسسات باشند. فهرستی از افرادی را تهیه کنید که فکر می‌کنید خریدار محصولات شما هستند. اگر کالاهایتان را در یک بازار مصرفی می‌فروشید، سعی کنید عکس‌های مجلاتی را جمع‌آوری کنید که فکر می‌کنید مشتریانتان شبیه به آنها هستند. سن، جنسیت، وضعیت تاهل و درآمد آنها را فهرست کنید و سبک زندگی آنها را تشریح نمایید.

اگر انتظار دارید تا محصولات خود را به شرکت یا سازمان دیگری بفروشید، ببینید آنها چه صنایعی و چه نوع شرکتی هستند، چه مدت است در این کسب و کار فعال می‌باشند، چند کارمند دارند، فروش سالانه آنها چقدر است، چه سازمان‌هایی به پیشنهادهای شما علاقه‌مند هستند، مشتریان آنها چه کسانی هستند و سایر مواردی که می‌توانید مشخص کنید.

۲٫ ویژگی‌ها/ مزایای محصولات و خدمات خود را فهرست کرده و توضیح دهید.

خصوصیات ایده خود را تعریف کرده و مشخص نمایید این ویژگی‌ها چه مزایایی برای مشتریانتان دارند. فهرستی از فروش کالاها را تهیه کنید که می‌توانید از آنها در تبلیغات، بروشورها و معرفی فروش خود استفاده کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا بگویید چرا مشتری می‌تواند خریدار محصولات یا خدمات شما باشد.

۳٫ منطقه اصلی جغرافیایی که می‌خواهید در طول سال نخست، محصولات خود را در آن بفروشید، تعیین کنید.

آیا در محله خودتان می‌فروشید؟ جامعه خود؟ کانادا؟ ایالات متحده؟ با تعیین جایی که قصد دارید محصولات خود را در سال نخست بفروشید، در واقع خود را در کانون توجه قرار داده‌اید. احتمالاً تمایل دارید بدانید چند مشتری بالقوه در این منطقه دارید. اگر فروش شما در یک منطقه‌ بزرگ جغرافیایی است، احتمالاً نیازمند حجم بالایی پول، بازاریابی و منابع هستید. تعیین بازارهای منطقه‌ کار شما را برای تعیین نیازهایتان راحت‌تر می‌سازد.

۴٫ چه رقبایی در حال فروش در این منطقه جغرافیایی هستند؟

وقتی مشخص کردید که مشتریان شما کیستند و در کجا قرار دارند، باید تعیین کنید می‌خواهید با کدام یک از آنها ارتباط برقرار کنید. محصولات مشابه را در فروشگاه‌های خرده‌فروشی، تبلیغات شرکت‌های مشابه یا راهنمای صنایع بیابید.

۵٫ قیمت رقبا چقدر است؟

ببینید هزینه‌های رقبایتان چقدر است و نکات فروش محصولات و خدمات آنها را فهرست کنید. سعی کنید به قیمت‌های خرده‌فروشی و عمده‌فروشی صنایع دست یابید.